Uutinen

8 vinkkiä: näin personoit markkinointiviestisi

Ota yhteyttä
8 vinkkiä: näin personoit markkinointiviestisi Tutkimukset osoittavat, että personoidut otsikot voivat kasvattaa viestien avausastetta jopa 41%.

Sähköpostilaatikko täyttyy kymmenistä tai jopa sadoista markkinointiviesteistä. Tilanne on tuttu jokaiselle markkinoijalle. Kuinka saat omat viestisi erottumaan muiden joukosta?

Personoitu sähköpostimarkkinointi on yksi parhaista keinoista erottua sähköpostien tulvassa. Se myös nostaa klikkausten määrää jopa 14%:lla. Kokosimme kahdeksan vinkkiä, joiden avulla voit personoida markkinointiviestisi.

1. Segmentoi sähköpostilistasi

Suunnittelemalla markkinointiviestintääsi saavutat merkittäviä tuloksia. Kerää olennaista tietoa tilaajistasi: käy läpi rekisteröintilomakkeet, ja segmentoi ne asiakkaita, tuotteita ja palveluita vastaavaksi. Segmentoinnin avulla pystyt tarjoamamaan asiakkaille tuotteita tai palveluja, jotka kiinnostavat juuri häntä.

Voit segmentoida asiakkaasi esimerkiksi seuraavasti:

  • sijainnin perusteella
  • ostopersoonan mukaan
  • selaushistorian perusteella
  • sisällön lataajien perusteella
  • ostopolun mukaan.

Siparila segmentoi uutiskirjeen tilauslomakkeella kohderyhmiään.

2. Puhuttele vastaanottajaa

Kun puhuttelet asiakasta nimellä, kerrot, että hänellä on sinulle merkitystä. Tutkimukset osoittavat, että personoidut otsikot voivat kasvattaa viestien avausastetta jopa 41%. Viestien avaaminen taas johtaa todennäköisemmin myös tuotteidesi tai palveluidesi ostamiseen.

A personalized email by Grammarly using a person's first name in the body of the email

Grammarly kertoo välittävänsä asiakkaasta henkilökohtaisella muistutuksella.

Voit puhutella vastaanottajaa viestin otsikossa tai sisällössä. Personoinnilla avattu teksti kiinnittää asiakkaan huomion ja se luetaan tarkasti. Myös sisältöön kannattaa siis panostaa.

3. Trigger-markkinoi

Seuraa ostopolkuja ja viesti sen mukaan, missä vaiheessa ostopolkua asiakas on. Tämä on myös hyvä keino löytää asiakkaat, jotka ovat pudonneet ostopolulta, ja houkutella heidät takaisin.

Kun hotellimajoittumisesta kiinnostunut käyttäjä on tilannut hotellin uutiskirjeen, voi hänelle ehdottaa viestinnän avulla erilaisia huonevaihtoehtoja tai muita hotellin palveluita. Vastaavasti, jos asiakas ei ole pitkään aikaan vieraillut hotellin verkkosivuilla, voi hänet houkutella takaisin automaattisen viestin avulla. Ketterän markkinoinnin automaation avulla pystyt tunnistamaan asiakkaiden käyttäytymismalleja ja toimittamaan oikeaa sisältöä oikeaan aikaan – Postiviidakko kuljettaa perille.

A personalized email by Teespring sent to a client who has not used the service for a long time

Tunteisiin vetoava sähköposti (kuten esimerkiksi tämä Teespring:n esimerkki) on vahva keino pitää asiakkaasi sitoutuneina.

4. Erotu joukosta

Etsitkö luovaa tapaa tavoittaa asiakkaasi? Lähetä asiakkaillesi omaperäisiä ja henkilökohtaisia viestejä, joilla osoitat asiakkaille, että ajattelet heitä. Luovuus on erinomainen keino herättää huomio.

Voit esimerkiksi viestiä näistä aiheista:

  • Asiakkuusvuosipäivät
  • Syntymäpäivät
  • Valmistujaiset
  • Kampanjat kanta-asiakkaille

Viestien mukana kannattaa tarjota myös etuja, joilla palkitset asiakkuudesta.

A personalized email by Harry's expressing gratitudes for using their products and suggesting to send two razors to friends

Tällä viestillä Harry’s tekee asiakkaansa tuntemaan olonsa erityiseksi samalla, kun kasvattaa myyntiä.

5. Anna vinkkejä tuotteiden käyttämiseen

Tarjoa mahdollisuus ottaa kaikki hyöty irti tuotteestasi tai palvelustasi. Kerro palvelun ominaisuuksista, joista asiakas ei ehkä ole ollut tietoinen. Suosittele asiakkaallesi palvelun tai tuotteen kanssa muita yhteen sopivia tuotteita.

Kun varmistat, että ostajat pystyvät hyödyntämään tuotteitasi mahdollisimman hyvin, kasvatat asiakastyytyväisyyttä ja luotettavuutta palveluitasi ja tuotteitasi kohtaan.

A personalized email by Flock listing tips and tricks on boosting productivity with Flock's tools

Flock auttaa asiakkaitaan kehittymään projektinhallinnassa lähettämällä vinkkejä työkalun käyttämiseen.

6. Ota yhteyttä oikeaan aikaan

Viesti asiakkaallesi silloin, kun hänellä on aikaa lukea viestisi. Selvitä siis, milloin on asiakkaallesi paras aika sähköpostiesi avaamiseen, jotta viesti ei jäisi muun markkinointiviestinnän alle. Oikea-aikainen viestintä varmistaa myös sen, että pysyt asiakkaan mielessä.

Uutiskirjeiden raporteista voit seurata, milloin viestisi luetaan. Kokeilemalla eri lähetysaikoja ja vertailemalla tuloksia voit löytää kohderyhmällesi parhaiten sopivat lähetysajat.

7. Opasta ostopolulla

Ohjaa asiakkaita kohti ostotapahtumaa seuraamalla heidän ostohistoriaansa. Tarjoa heille ostotapahtuman tai verkkosivuvierailun yhteydessä samankaltaisia tai vaihtoehtoisia tuotteita, jotka perustuvat asiakkaiden aikaisempiin valintoihin. Näin opit tuntemaan asiakkaasi entistä paremmin ja parannat asiakkaasi ostokokemusta.

Segmentoinnin avulla voit kartoittaa eri ostovaiheessa olevat asiakkaat, jolloin pystyt opastamaan heitä tarpeen vaatimalla tavalla. Asiakas saa itselleen relevanttia palvelua ja tietoa sen sijaan, että tarpeettomat markkinointiviestit täyttäisivät postilaatikon.

A personalized email by Charles Tyrwhitt suggesting relevant products at the end based on the previous purchases

Charles Tyrwhitt luo paremman ostokokemuksen tarjoamalla tuotteita, joista juuri kyseinen asiakas on kiinnostunut.

8. Ohjaa verkkosivuillesi

Ohjaa lukija verkkosivuillesi viestinnän avulla. Linkitä sisältöön, joka tukee viestiäsi ja asiakkaan kiinnostuksen kohteita. Näin asiakas etenee ostopolulla eikä eksy hänelle epäolennaisille sivuille.

Jos esimerkiksi muistutat asiakasta ostoskoriin unohtuneista tuotteista, lisää viestiin mukaan CTA-painike, joka ohjaa hänet ostoskoriin. Kerro samalla alekampanjastasi, joka tarjoaa ilmaiset toimituskulut.


Tulikulma muistuttaa asiakkaitaan hylätystä ostoskorista.

Personoidulla viestinnällä tavoitat uudet, nykyiset ja vanhat asiakkaasi. Panosta segmentointiin, jolloin pystyt viestimään henkilökohtaisesti ja asiakkaiden tarpeiden mukaan. Markkinoinnin automaation avulla voit hyödyntää asiakkaista kerättyä dataa uutiskirjeissäsi.

Aiheeseen liittyviä artikkeleita:

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

5 kysymystä ja vinkkiä: näin pääset alkuun markkinoinnin automaatiossa (ilman harmaita hiuksia)

Markkinoinnin automaation käyttöönotto voi olla pitkällinen, tuskallinen ja kallis projekti – tai sitten ei. Kokosimme yhteen viisi kysymystä ja viisi vinkkiä ammattilaisilta. Pohditko markkinoinnin automaation aloittamista? Kysy nämä itseltäsi!

Lue lisää

Infograafi: Rakenna hyvä uutiskirje

Hyvin rakennettu uutiskirje on ytimekäs ja iskevä sekä vastaanottajalleen hyvin kohdennettu. Katso infograafista, kuinka rakennat parhaimman mahdollisen uutiskirjeen ja maksimoit sähköpostimarkkinointisi tehon.

Lue lisää

Seuraa ja jalosta: näin löydät mielipidejohtajat

Key opinion leaders -kartoituksen voi tehdä tai teettää kertaluontoisesti yksinkertaisesti paneutumalla erilaisiin seurantaraportteihin. Parhaimmillaan mielipidejohtajien löytäminen on kuitenkin osa jokapäiväistä viestintää ja markkinointia, johon sisältyy some- ja mediaseuranta, mediatiedottaminen ja mediasuhteiden hoito.

Lue lisää

Miksi mielipidevaikuttajat ovat tärkeitä?

Mielipidevaikuttajat ovat henkilöitä tai yhteisöjä, joilla on riittävän vahva sosiaalinen asema, jotta heidän suosituksiaan ja mielipiteitään kuunnellaan esimerkiksi ostopäätöstä tehdessä.

Lue lisää