Uutinen

5 markkinoinnin automaatiota, jotka jokaisen yrityksen tulisi tehdä

Ota yhteyttä
5 markkinoinnin automaatiota, jotka jokaisen yrityksen tulisi tehdä Markkinoinnin automaatioiden avulla verkkokävijät ja uutiskirjetilaajat muuttuvat prospekteista liideiksi ja siirtyvät oikealla hetkellä automaattisesti myyntiprosessin piiriin.

Vuosi 2015 on monella markkinoijalla alkanut lupauksella perehtyä markkinoinnin automaatioon. Jotta tälle lupaukselle ei kävisi perinteisesti, päätimme auttaa listaamalla viisi markkinoinnin automaation toimenpidettä, joita jokaisen yrityksen tulisi jo tehdä.

1. Automatisoi sähköpostimarkkinoinnin perusviestit

Lähetetäänkö teillä edelleen vain kuukausittainen uutiskirje – ja se siitä? Markkinoinnin automaation ensiaskel on usein sähköpostimarkkinoinnin automatisoiminen tehokkaaksi viestikokonaisuudeksi. Muista hyvää asiakasta, muistuta tapahtumasta, aktivoi passiivisia tai hyvästele kannattamattomat.

  • Tee edes tämä: toivota uusi uutiskirjeen tilaaja tervetulleeksi automaattisella viestillä.

2. Astetta lämpimämpiä kylmäsoittoja: muuta verkkosivukävijät liideiksi

Markkinoinnin rooli konkreettisen tuloksen luomisessa kasvaa jatkuvasti: varmista, että markkinoinnin prosessit ovat vaatimusten tasalla. Markkinoinnin automaatioiden avulla verkkokävijät ja uutiskirjetilaajat muuttuvat prospekteista liideiksi ja siirtyvät oikealla hetkellä automaattisesti myyntiprosessin piiriin. Myyjälle kylmäsoitto on heti astetta lämpöisempi.

  • Tee edes tämä: määrittele myynnin kanssa hetki, jolloin verkkokävijä muuttuu kontaktoitavaksi liidiksi, esimerkiksi lataa tuotteen teknisiä tietoja tai vierailee hintasivuilla. Automatisoi tiedon siirtyminen myynnille.

3. Drip-kampanjat: saavuta tavoite tippa tipalta

Markkinoinnin automaation suurimpia hyötyjä ovat monipolviset, ajallisesti rajatut kampanjat, jotka hoitavat kerran määriteltyinä puolestasi niin asiakkaan toimiin reagoimisen kuin toistonkin. Drip-kampanjat houkuttelevat asiakkaan viesti viestiltä – tai tippa tipalta – kohti haluttua tavoitetta, oli se sitten tapahtumaan ilmoittautuminen tai uuden whitepaperin lataaminen. Määrittele kaikki kampanjan viestit ja niiden kriteerit kerralla – ja nauti mitattavista tuloksista.

  • Tee edes tämä: ajasta tapahtumakutsun lisäksi samalla muistutukset, jotka lähetetään vain niille, jotka eivät ole vielä ilmoittautuneet.

4. Yhdistä olemassa oleva asiakastieto

Käytämme suunnattomasti vaivaa haaliaksemme asiakastietoja eri järjestelmiimme. Yllättävää kyllä, usein yhteen järjestelmään vaivalla hankittua asiakasta ei kuitenkaan käytetä hyväksi toisaalla. Tavoittelemasi uutiskirjetilaaja saattaa jo löytyä CRM-järjestelmästä tai toisinpäin. Nyt on aika yhdistää eri järjestelmien sisältö rikkaammaksi asiakastiedoksi, jota on helppo hyödyntää niin markkinoinnissa kuin myynnissäkin. Enää se ei tarkoita suuria integraatiohankkeita, vaan eri järjestelmien yhdistäminen tapahtuu usein varsin kevyesti.

  • Tee edes tämä: siirrä uudet asiakkaat automaattisesti CRM-järjestelmästä uutiskirjeen postituslistalle.

5. Päivitä some kerralla

Päivitä sisältösi automaattisesti useampaan kanavaan – automatisoi blogipäivitykset RSS-feedinä Google+:aan tai LinkedIniin, Facebook-päivitykset myös Twitteriin tai Instagram-kuvat Facebook-päivityksiksi. Joissain sovelluksissa itsessään on automaattipäivitysasetukset, mutta voit käyttää myös sosiaalisen median hallintatyökaluja tai sovelluksia yhdistäviä palveluita, joista moni on maksuton.

  • Tee edes tämä: automatisoi päivitykset sellaisiin kanaviin, joita muuten päivittäisit kaikkein epäsäännöllisimmin.

Muista kuitenkin seurata myös niitä kanavia, joihin viestit asetetaan menemään automaattisesti. Seurannassa ja kuuntelussa hyvä työkalu on SoMeMonitor.

Onko sinulla muita vinkkejä? Jaa ne kanssamme! Voit myös tutustua aiheeseen tarkemmin lataamalla vastajulkaistun whitepaperimme: Ketterä markkinoinnin automaatio – 8 askelta käyttöönottoon.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

5 kysymystä ja vinkkiä: näin pääset alkuun markkinoinnin automaatiossa (ilman harmaita hiuksia)

Markkinoinnin automaation käyttöönotto voi olla pitkällinen, tuskallinen ja kallis projekti – tai sitten ei. Kokosimme yhteen viisi kysymystä ja viisi vinkkiä ammattilaisilta. Pohditko markkinoinnin automaation aloittamista? Kysy nämä itseltäsi!

Lue lisää

Infograafi: Rakenna hyvä uutiskirje

Hyvin rakennettu uutiskirje on ytimekäs ja iskevä sekä vastaanottajalleen hyvin kohdennettu. Katso infograafista, kuinka rakennat parhaimman mahdollisen uutiskirjeen ja maksimoit sähköpostimarkkinointisi tehon.

Lue lisää

Seuraa ja jalosta: näin löydät mielipidejohtajat

Key opinion leaders -kartoituksen voi tehdä tai teettää kertaluontoisesti yksinkertaisesti paneutumalla erilaisiin seurantaraportteihin. Parhaimmillaan mielipidejohtajien löytäminen on kuitenkin osa jokapäiväistä viestintää ja markkinointia, johon sisältyy some- ja mediaseuranta, mediatiedottaminen ja mediasuhteiden hoito.

Lue lisää

Miksi mielipidevaikuttajat ovat tärkeitä?

Mielipidevaikuttajat ovat henkilöitä tai yhteisöjä, joilla on riittävän vahva sosiaalinen asema, jotta heidän suosituksiaan ja mielipiteitään kuunnellaan esimerkiksi ostopäätöstä tehdessä.

Lue lisää

8 vinkkiä: näin personoit markkinointiviestisi

Sähköpostilaatikko täyttyy kymmenistä tai jopa sadoista markkinointiviesteistä. Tilanne on tuttu jokaiselle markkinoijalle. Kuinka saat omat viestisi erottumaan muiden joukosta?

Lue lisää