Kirjoitus

Tuntemattomat verkkosivukävijät, markkinoinnin & myynnin ongelma vai mahdollisuus?

Ota yhteyttä
Tuntemattomat verkkosivukävijät, markkinoinnin & myynnin ongelma vai mahdollisuus? Tuntemattomat verkkosivukävijät, jotka eivät jätä yhteystietoja, ovat äärimmäisen tärkeä linkki digimarkkinoinnin kokonaisuudessa.
Tuntemattomat verkkosivukävijät, markkinoinnin & myynnin ongelma vai mahdollisuus? Myynti haluaa hyviä liidejä ja markkinointi haluaa tuottaa niitä. Hedelmällisessä yhteistyössä liidit siirtyvät analytiikan pohjalta jouhevasti myyjän käyttöön.

Vain 2 prosenttia verkkosivukävijöistä jättää yhteystietonsa sivujen yhteydenottolomakkeisiin. Leadfeederin Head of Partnerships Jaakko Paalanen vierasbloggaa tuntemattomien verkkosivukävijöiden potentiaalista sekä myynnin ja markkinoinnin yhteistyöstä.

Kaikilla on verkkosivut.

Ne ovat digitaalisen aikakauden yrityksen sydän ja sen tärkein presenssi online-kentässä. Markkinoinnin tarkoituksena on jatkuvasti ajaa lisää liikennettä yrityksen kotisivuille, minkä jälkeen toivotaan, että kävijä jättää yhteystietonsa lomakkeeseen verkkosivun tuotteiden/palveluiden selaamisen jälkeen.

Verkkosivujen rakentamiseen panostetaan usein valtavasti. Niiden pitää olla selkeät, markkinoivat ja ennen kaikkea myyvät, jolloin ne edistävät kaupantekoa parhaalla mahdollisella tavalla. Liikennettä näkyy Google Analyticsin mukaan jo hyviä määriä, mutta mitä sitten?

Verkkosivukävijöiden potentiaali

Vain 2 prosenttia verkkosivukävijöistä jättää yhteystietonsa sivujen yhteydenottolomakkeisiin. Mitä tämä siis tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että niistä suurista markkinointiponnistuksista, joihin on kulutettu paljon aikaa ja rahaa, on aikaansaatu trafiikki 98-prosenttisesti tuntematonta liikennettä. Verkkosivuillasi on siis jo nyt kiinnostuneita yrityksiä, jotka kartoittavat vaihtoehtoja ennen päätöksiä, mutta eivät jätä yhteystietojaan. Ongelmana on, että myynti ei tiedä näistä mitään, jonka takia tehdään täysin kylmiä yhteydenottoja, ja aikaa kulutetaan tehottomasti.

Tuntemattomat verkkosivukävijät, jotka eivät jätä yhteystietoja, ovat äärimmäisen tärkeä linkki digimarkkinoinnin kokonaisuudessa, jossa web-analytiikan ja esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnin avulla voidaan rakentaa markkinoinnin automaatiota vielä kokonaisvaltaisemmaksi. Tähän päästään tunnistamalla myös nämä tuntemattomat kävijät ennen kuin itse markkinoinnin automaatio voi lähteä pyörimään. Markkinoinnin yksi tärkein tehtävä onkin jalostaa prospekteista myyntivalmiita liidejä.

Yleisesti ottaen markkinointi on muuttunut, ostaja on muuttunut, mutta nyt myös myynti on valmiina digitaaliseen murrokseen.

Analytiikka ei ole enää vain markkinoinnille, vaan sen pohjalta tuotetaan systemaattisesti tietoa vierailevista tahoista aina myynnille liideiksi asti. Myynti haluaa hyviä liidejä ja markkinointi haluaa tuottaa niitä. Hedelmällinen yhteistyö saadaan aikaan kun myynti ja markkinointi toimii siten, että analytiikasta saadun tiedon pohjalta tuotettu liidi siirtyy markkinoinnilta jouhevasti myyjän käyttöön. Tässä on myös tärkeää, että liidi on oikeasti kvalifioitu ennen kuin myynti ottaa sen käyttöönsä.

Leadfeeder vierailevien tahojen tunnistamiseen

Leadfeeder on Google Analyticsiin pohjautuva työkalu, jonka avulla voidaan tunnistaa verkkosivulta vierailevat tahot ja tuottaa myyjille suoria liidejä. Liidejä voidaan lähteä edistämään kohti yhteydenottoa ja kauppaa esimerkiksi sosiaalisen myynnin keinoin. Liidejä voidaan arvottaa ja kuumia liidejä voidaan “sortata” tietyin kriteerein erikseen (esimerkiksi tietyllä sivulla vierailtu x pistettä, tietty määrä katsottuja sivuja, tietystä maasta tullut vierailu). Vierailevat yritykset voidaan tunnistaa jo paljon ennen ostopäätöksen tekoa tai seurata mitä yritys tekee sen jälkeen kun tarjous on jätetty. Liidejä on helppo myös jakaa eri henkilöille heidän vastuualueidensa mukaan (tietty tuote tai markkina-alue).

Myös nykyisten asiakkaiden seuraaminen on tärkeää, sillä heidän kiinnostuksen kohteista verkkosivuilla saadaan tärkeää tietoa. Myynnin kannalta lisämyynti, ristiinmyynti ja asiakaspalvelu ovat asioita, joita voidaan tehostaa Leadfeederin avulla.

Kuvat: kun verkkosivukävijöitä seurataan, potentiaalisia liidejä ei menetetä.

Kokonaisuudessaan myynnin ja markkinoinnin yhteenliimaaminen on aina ollut hankalaa. Analytiikkaan pohjautuvalla työkalulla voidaan muodostaa luonnollisella tavalla ja yhteisesti määriteltyjen tavoitteiden kautta yhtenäinen prosessi, jossa menestyksekäs digimarkkinointi tuo yksinkertaisella tavalla hyviä liidejä nettisivun vierailijoista nykyaikaiselle digitaaliselle myyjälle.

Ota yhteyttä, jos haluat jutella aiheesta tarkemmin.

Ota yhteyttä

 /media/henkilokuvat/jaakkopaalanen_kuva.png

Jaakko Paalanen

Head of Partnerships @Leadfeeder

Vastaan Leadfeederillä erilaisista yhteistyökuvioista sekä meidän Partner-strategian kehittämisestä. Sosiaalinen myynti lähellä sydäntä.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

10 yleisintä harhaluuloa markkinoinnin automaatiosta

Aika on vihdoin kypsä markkinoinnin automaatiolle. Ennen kuin ryhdymme toimeen, karistetaan muutama markkinoinnin automaatioon yleisesti liitetty harhaluulo.

Lue lisää

5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa

Miksi markkinoinnin automaatiota kannattaa hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa? Kokosimme viisi hyvää syytä ja käytännön vinkkejä.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää