Kirjoitus

Sähköpostimarkkinoinnin statistiikkaa vuodelta 2012 - mitä tulisi kehittää?

Ota yhteyttä
Sähköpostimarkkinoinnin statistiikkaa vuodelta 2012 - mitä tulisi kehittää? Esimerkiksi trigger sähköpostien avausprosentit ovat lähes 50 % luokkaa ja klikkausprosentit keskimäärin tuplasti suuremmat kuin muussa sähköpostimarkkinoinnissa. Kuitenkin ne edustavat vain noin 2,5 % koko sähköpostimarkkinoinnin volyymista.

Hubspot julkaisi vastikään laajan listauksen vuoden 2012 sähköpostimarkkinoinnin statistiikasta maailmalta. Nostimme näistä muutamia kommentoitavaksi.

  • Jo 38 % sähköposteista avataan mobiilisti. 48 % sähköpostimarkkinointia tekevistä ei itse tiedä, kuinka suuri osuus heidän viesteistään avataan mobiilisti.
  • Postiviidakolla lähetetyistä uutiskirjeistä 29 % avataan mobiilisti.

Kommentti:

Sähköpostien mobiiliavaukset ovat yleistyneet niin paljon, että markkinoinnin mobiiliystävällisyyden voidaan sanoa olevan jo elinehto sitä tekeville. Mobiiliystävällisyys ei kuitenkaan tarkoita että viestin näyttävyydestä tarvitsisi tinkiä. Oikein toteutettuna uutiskirjeet ovat graafisia ja tyylikkäitä myös mobiilissa, jopa niin että viestin mobiiliversio suunnitellaan erikseen juuri tähän tarkoitukseen. Kehittyneimpien palveluntarjoajien raportointityökalut mahdollistavat myös sen, että näet kuinka moni avaa kirjeesi mobiilisti. Tämä on markkinoijalle tärkeää tietoa - tuntemalla omat kohderyhmäsi voit suunnitella sekä kirjeen sisällön että rakenteen omien lukijoidesi tarpeita vastaavaksi.

Vinkki:

Valitse sähköpostimarkkinoinnin kumppaniksesi tarjoaja, jonka ratkaisut tukevat myös mobiilia. Myös tarjottujen ratkaisujen analytiikka- ja raportointipuoli on erittäin tärkeä tekijä, jonka avulla voit hyötyä eräästä sähköpostimarkkinoinnin tärkeimmistä eduista - sen mitattavuudesta. Toisin kuin monissa perinteisemmissä markkinointikeinoissa, sähköpostimarkkinoinnissa viestinnän tehon mittaaminen on helppoa ja sen avulla viestintää voidaan myös kehittää eteenpäin jatkuvalla syklillä.

Tutustu Postiviidakon ominaisuuksiin ja raportointiin

  • Uutiskirjeet joissa on lyhyet ja ytimekkäät 1-2 sanan otsikot tulevat parhaiten avatuksi, toisaalta 14 tai useamman sanan otsikot suoriutuvat myös keskivertoa paremmin. 64 % lukijoista sanoo avaavansa kirjeet otsikon perusteella.

Kommentti:

Otsikko on kirjeesi "intro" ja ratkaisee suurilta osin sen, tuleeko kirjeesi avatuksi. Ellei otsikkosi ole tarpeeksi kiinnostava, menee kirjeen muu sisältö täysin hukkaan. Otsikoiden testaamiseen ja vaihtoehtojen puntaroimiseen kannattaa siis käyttää aikaa.

Vinkki:

Usein otsikkoa työstäessä jää puntaroimaan useamman vaihtoehdon välille. Kokeile otsikoiden työstämiseen A/B testausta, jonka avulla voit kokeilla eri otsikkovaihtoehtojen toimivuuden. A/B testaus selvittää automaattisesti, mikä vaihtoehdoista suoriutuu parhaiten ja optimoi kirjeen toimivammalle vaihtoehdolle.

Tutustu Postiviidakon A/B testaukseen

  • 58 % ihmisistä sanoo tarjouksien ja alennusten olevan pääsyy siihen, että he tilaavat uutiskirjeen.
  • 98 % markkinoijista pitää sähköpostimarkkinoinnin kautta generoituneita liidejä edullisina.

Kommentti:

Kävijöiden tuominen verkkopalveluun on tärkeää, on kyse sitten verkkosivustosta tai verkkokaupasta. Uutiskirje on yksi parhaista tavoista kävijäpiikkien saamiseen sivustolle, mikä luonnollisesti korostuu verkkokaupassa erilaisten tarjous- ja alennuskampanjoiden yhteydessä. Sähköpostimarkkinointia, kuten muitakin digimarkkinoinnin keinoja, voidaan pitää yleisesti kustannustehokkaina. Hyödyt on kuitenkin vaikea saavuttaa, ellei toiminnassa ole jatkuvuutta ja pitkäjänteisyyttä ja elleivät eri digimarkkinoinnin keinot puhu keskenään samaa kieltä.

Vinkki:

Pyri katsomaan digimarkkinointia kokonaisuutena, mutta etene askel kerrallaan. Irralliset toimenpiteet eivät yksinään riitä, vaan kokonaisuuden tulisi pelata yhteen ja kunkin digimarkkinoinnin toimenpiteen ruokkia toinen toistaan. Jotta digimarkkinointi voi toimia jatkumona, tarvitaan työkaluja jotka puhuvat samaa kieltä ja luovat keskenään synergiaetua.

Tutustu Viidakko Marketing Cloud -ajatteluun

  • Trigger sähköpostien avausprosentit ovat lähes 50 % luokkaa ja klikkausprosentit keskimäärin tuplasti suuremmat kuin muussa sähköpostimarkkinoinnissa. Kuitenkin ne edustavat vain noin 2,5 % koko sähköpostimarkkinoinnin volyymista.

Kommentti:

Jo pitkään on puhuttu siitä, ettei puhdas massamarkkinointi useinkaan ole tehokasta ellei viestintä ole tarkkaan kohdennettua ja sisällöltään releventtia. Tästä kielivät myös viimeaikaiset tilastot avausprosenttien putoamisesta: vastaanottajalleen epärelevantti viesti menee entistä helpommin suoraan avaamattomana roskakoriin.

Vinkki:

Kohdenna sähköpostimarkkinointisi tarkasti, pidä huolta listojesi siisteydestä ja mieti millainen sisältö vastaanottajiasi oikeasti kiinnostaa. Postiviidakon avulla voit toteuttaa näyttävät graafiset uutiskirjeet – yhdistettynä Koodiviidakon ViidakkoCEM-työkaluun uutiskirjeet toimivat triggereiden avulla markkinoinnin automaatiojärjestelmänä. CEM kerää seurannan avulla dataa verkkopalvelun käyttäjistä ja yhdistää tämän tiedon markkinoinnin työkaluihin. Tuloksena on automaatioputkia, joiden myötä verkkopalvelun käyttäjä saa kohdennettua sähköistä markkinointia, oikea-aikaisesti.

Tutustu ViidakkoCEM -automaatiojärjestelmään



Statistiikka-lähde:

HubSpot's Inbound Internet Marketing Blog, The Ultimate List of 2012 Email Marketing Stats

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

10 yleisintä harhaluuloa markkinoinnin automaatiosta

Aika on vihdoin kypsä markkinoinnin automaatiolle. Ennen kuin ryhdymme toimeen, karistetaan muutama markkinoinnin automaatioon yleisesti liitetty harhaluulo.

Lue lisää

5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa

Miksi markkinoinnin automaatiota kannattaa hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa? Kokosimme viisi hyvää syytä ja käytännön vinkkejä.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää