Kirjoitus

Ostorekisterit vastatuulessa – Koodiviidakko liputtaa halutun ja kohdennetun markkinoinnin puolesta

Ota yhteyttä 6
Ostorekisterit vastatuulessa – Koodiviidakko liputtaa halutun ja kohdennetun markkinoinnin puolesta Me Koodiviidakolla haluamme jatkossa liputtaa yhä voimakkaammin halutun ja kohdennetun sähköpostimarkkinoinnin puolesta. Alan viimeisimmät tapahtumat osoittavat entistä vahvemmin, että sähköpostimarkkinoinnin paras teho toteutuu silloin, kun viestintä on kohdennettua ja haluttua.

Verrattuna moniin muihin maihin Suomen lainsäädäntö ja yleinen käytäntö ostorekisterien suhteen on ollut melko suvaitsevainen. Viime aikaiset tapahtumat tulevat mitä todennäköisemmin muovaamaan sähköpostimarkkinoinnin kenttää uuteen suuntaan.

Taustaa

Useilla markkinoilla hyväksytään ainoastaan opt-in tai jopa double opt-in järjestely, jolloin sähköisesti vastaanotettujen markkinointiviestien lähetys perustuu aina etukäteissuostumukseen. Suomessa yrityspäättäjien osoitteisiin on kuitenkin saanut kontaktoida ilman etukäteistä suostumusta suoramarkkinointiin – tietyin ehdoin. Suoramarkkinointiin on vaadittu niin sanottu asematason valtuutus, joka oikeuttaa yrityksessä toimivien henkilöiden osoitteisiin markkinoinnin henkilön toimiessa tehtävässä, johon mainostetut tavarat tai palvelut olennaisesti liittyvät. Pelkkä tittelitieto ei kuitenkaan ole ollut riittävä peruste asematasovaltuutuksen toteamiseksi, vaan rekisterintoimittajan tulee muulla tavoin todentaa sekä osoitteen toimivuus että henkilön todellinen vastuualue.

Viimeaikaiset tapahtumat

Ostorekisterit ovat olleet vastatuulessa jo pidempään. Olemme seuranneet huolestuneina ostorekistereihin tehdyn markkinoinnin tehon laskemista jo vuosia. Alkuvuodesta Fonecta joutui sulkemaan suoramarkkinointipalvelunsa jouduttuaan mustalle listalle (Kauppalehti 25.1.2013). Olemme Postiviidakon osalta jo pitkään estäneet useamman eri toimijan kohdentamattomien rekistereiden käyttämistä ja kannustaneet asiakkaitamme oman rekisterin keräämiseen.

Useat asiakkaamme käyttivät B2B rekistereitä markkinointinsa tukena, osa näistä rekistereistä on pitänyt sisällään vanhentunutta tai puutteellista tietoa. Pahimmillaan rekisterit sisälsivät ns. spam-trap osoitteita, joiden avulla postia suodattavat tahot seuraavat roskapostittamista. Näiden puutteellisten rekistereiden käyttö sai osan Postiviidakon lähetyspalvelimista mustalle listalle (black list) 6.6.2013. Mustalle listalle joutuminen tarkoittaa käytännössä, että valtaosa noiden palvelimien kautta lähetetyistä viesteistä joutuu suoraan roskapostiksi. Oli siis selvää, että meidän palveluntarjoajana täytyi toimia ripeästi ja varmistaa palvelumme korkea laatu. 

Roskapostia suodattava taho Spamhaus vaati, että estämme asiakkaitamme käyttämästä Fonectan rekistereitä sekä muita ostorekistereitä. Ilmoitimme Spamhausille välittömästi, että sitoudumme noudattamaan heidän roskapostipolitiikkaansa. Jotta kaikkien asiakkaidemme toiminta ei vaaraantuisi, kävimme asiakastilit erikseen läpi ja varmistimme ettei puutteellisesti ylläpidettyjä listoja käytetä. Asiakkaita informoituamme lähetykset vapautettiin sitä mukaa, kun varmistuimme lainmukaisista ja Spamhausin periaatteiden mukaisista rekistereistä. Spamhaus oli tyytyväinen ripeään toimintaamme ja vapautti kaikki Postiviidakon palvelimet kahden päivän kuluessa.

Mitä seuraavaksi?

Me Koodiviidakolla haluamme jatkossa liputtaa yhä voimakkaammin halutun ja kohdennetun sähköpostimarkkinoinnin puolesta. Päivitimme myös julkaisemamme Sähköpostimarkkinoinnin oppaan ajan tasalle ostorekisterien käytöstä. Alan viimeisimmät tapahtumat osoittavat entistä vahvemmin, että sähköpostimarkkinoinnin paras teho toteutuu silloin, kun viestintä on kohdennettua ja haluttua.

Panostamme jatkossa ratkaisuihin, jotka auttavat asiakkaitamme kartuttamaan ja rikastamaan omaa asiakasrekisteriään. Osaava tiimimme auttaa mielellään tehokkaan ja pitkäjänteisen sähköpostimarkkinoinnin suunnittelussa.

Toivomme, että muutkin alan toimijat seuraavat viitoittamaamme polkua ja panostavat yhä enemmän haluttuun ja kohdennettuun sähköpostimarkkinointiin.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Kommentit (6)

12.06.2013

Huoneentauluksi

Tämän artikkelin soisi päätyvän jokaisen sähköistä (suora)markkinointia tekevän ja siitä vastaavan yrityspäättäjän luettavaksi.

- Matti Airaksinen

15.06.2013

Onpas kauniisti sanottu...

Mutta kurja totuus on, että Al Capone oli oikeassa. Kauniilla sanalla ja pyssyllä saa aikaan niin paljon enemmän kuin pelkällä kauniilla sanalla. Tätä asenneilmaston muutosta ei olisi tapahtunut Koodiviidakonkaan osalta, ellei Spamhaus olisi tylyttänyt. Kaikki muutkin suomalaiset sähköpostipalveluntoimittajat, jotka sallivat lähettämisen ostettuihin rekistereihin, voivat odottaa vuoroaan. Erityisesti jos tekevät strategista yhteistyötä Fonectan kanssa.

Kaikki YTJ-pohjaiset rekisterit sisältävät henkilötietoja, koska vähintään yksi yritys on ilmoittanut yhteystiedokseen jonkun henkilön "etunimi.sukunimi@verkkotunnus.example" -osoitteen. Kaikki YTJ-pohjaiset rekisterit sisältävät virheellisiä ja vanhentuneita tietoja, koska yritykset itse ovat vastuussa tietojensa päivittämisestä eivätkä kaikki päivitä. Näiden leikkaus on "virheellisiä ja vanhentuneita henkilötietoja", joita ei saa henkilötietolain 9.2 § mukaan käsitellä ollenkaan. Näihin markkinointi on automaattisesti sähköisen viestinnän tietosuojalain 26 § vastaista, koska lähettäjällä ei ole luonnollisen henkilön, joka viestin vastaanottaa, ennakkosuostumusta, tätä ei voi koskea asemavaltuutus (koska ei edusta mitään yritystä), eikä aiempi asiakassuhde (koska osoite ei enää kuulu alkuperäiselle taholle).

Juuri sellaisten osoitteiden (no, sekä luonnollisten henkilöiden että epähenkilöiden) perusteella nämä spammerit löydetään ja toimintaan päästään ottamaan kantaa.

<A HREF="http://mainsleaze.spambouncer.org">Mainsleaze-blogissa</A> voidaan keskustella asiasta lisää. Kaikki tervetulleita kommentoimaan.

- Atro Tossavainen

19.06.2013

Ostorekisteri vai oma rekisteri - samat vaatimukset

1) Henkilötietolaki vaatii huolehtimaan rekisterin ajantasaisuudesta. Jos tämä tehdään systemaattisesti, niin rekisterissä ei ole myöskään vanhentuneita meiliosoitteita.
2) Sähköisen viestinnän tietosuojalaki vaatii asiakkuuden, suostumuksen tai asemavaltuutuksen mukaan kohdistamisen.
3) viestintä pitää kohdistaa tarkasti; ei auta, että tiedot on kunnossa, jos sitä ei myös käytetä lain mukaan.
Tässä on kolme asiaa, jotka pitää huolehtia, onko sitten kyseessä kaupallinen toimija tai yritys itse! Hyvä, että tästä on noussut laaja keskustelu. Tylsää on se, että joku on tehnyt businesta välittämättä näistä asioista ja se, että asialla hurskastellaan jälkikäteen.

Hyvää juhannusta kaikille!
Marko Viljanen, toimitusjohtaja JM Tieto

- Marko Viljanen JM Tieto

26.06.2013

(Ei otsikkoa)

Kyseessä on paljon laajempikin ilmiö kuin pelkästään se, voiko ostorekistereitä käyttää vai ei. Tämä muutos liittyy maksuttoman sisällön hyödyntämiseen markkinoinnissa. Joku on ehkä ihmetellyt sitä, miksi amerikkalaisten yritysten sivut ovat täynnä ladattavia whitepapereita, e-kirjoja, email-kursseja, maksuttomia videokursseja ym. ym. Tämän kaiken takana on suurelta osin se, että USA:ssa sähköpostimarkkinoinnin sääntely on ollut voimassa niin kauan, että yritysten on ollut pakko keksiä houkutuksia, joiden avulla kävijät saadaan luovuttamaan sähköpostiosoitteensa jatkomarkkinointia varten. Kilpailua käydään jo paljolti näiden maksuttomien sisältöjen, ei niinkään tuotteiden ominaisuuksien avulla. Nyt on myös suomalaisten yritysten aika herätä rakentamaan sellaista sisältömarkkinointia, joka johtaa oman markkinointirekisterin kasvuun. Blogiartikkeleiden lisäksi tässä tarvitaan muitakin "koukkuja", joiden avulla saadaan vapaaehtoisesti luovutettuja sähköpostiosoitteita JA voidaan samalla rakentaa segmentoituja listoja, joille lähetetään vain sellaista sisältöä, jonka uskotaan näitä henkilöitä myös kiinnostavan. Tämä kehitys varmasti parantaa asiakastyytyväisyyttä ja nostaa sähköpostimarkkinoinnin arvostusta sille tasolle, jolle se kuuluu. Sähköposti on kuitenkin edelleen merkittävä viestintäkanava ja kaiken lisäksi yksi niistä, joissa ihmiset todella tekevät myös isoja päätöksiä (vrt. twiitit yms.).

- Jari Juslén | Akatemia 24/7 Oy

26.06.2013

Kiitos kommenteista!

Jatkona tähän Jarin juttuun: kirjoitimme eilen artikkelin opt-in rekkarin kartuttamisesta tuonne "Vinkit ja ohjeet"-kategorian alle. Sieltä löytyy muutamia hyviä vinkkejä miten noiden vapaaehtoisesti luovutettujen osoitteiden keräämisessä voi päästä liikkeelle.

- Johanna, Koodiviidakko Oy

26.06.2013

"Ei haluttu" Sähköpostimarkkinointi

Olen keskustellut yrityspäättäjille kohdennetusta markkinoinnista Spamhausen kanssa suoraan, sekä esim. kansainvälisten yhteistyökumppaneidemme välityksellä. Kuten tämän blogin alussakin jo todettiin, niin he sallivat ainoastaan opt-in pohjaiset sähköpostilähetykset, eli lähetykset jotka perustuvat viestin vastaanottajan antamaan suostumukseen. Vaikka suomenlaki salliikin lähetykset yrityspäättäjille ilman heidän suostumustaa (jo yllämainituin ehdoin), niin Spamhaus ei piittaa niistä pätkääkään, vaan pitää sitä roskapostituksena ja siksi havaitessaan kyseistä toimintaa puuttuu siihen kovalla kädellä. Koska Spamhaus on aktivoitunut Suomessakin erittäin tehokkaasti, niin tämä blacklistaus ongelma tulee varmasti ajankanssa eteen kaikille, jotka kyseisiä päättäjärekistereitä käyttävät tai myyvät! Koska sähköpostimarkkinointi on tärkeä osa monen asiakkaamme markkinointia, niin olemme jo aloittaneet vaihtoehtoisten asiakasrekisterien keräämistapojen kartoittamisen. Jatkossa haluamme pystyä tarjoamaan asiakkaillemme kaikkien osapuolien hyväksymiä palveluita, joilla he voivat kerryttää omaa asiakasrekisteriään ja sitä kautta jatkaa sähköpostimarkkinointia niille asiakkailleen, jotka heiltä sitä haluavat. Tämä on todellista kohdennettua markkinointia ja sitä noudattamalla jo pienilläkin kohderyhmillä voi päästä hyviin tuloksiin.

- Ari Piiparinen, Fonecta Oy

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

10 yleisintä harhaluuloa markkinoinnin automaatiosta

Aika on vihdoin kypsä markkinoinnin automaatiolle. Ennen kuin ryhdymme toimeen, karistetaan muutama markkinoinnin automaatioon yleisesti liitetty harhaluulo.

Lue lisää

5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa

Miksi markkinoinnin automaatiota kannattaa hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa? Kokosimme viisi hyvää syytä ja käytännön vinkkejä.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää