Kirjoitus

Mitä on sähköinen kaupankäynti tänään?

Ota yhteyttä
Katso kuva Mitä on sähköinen kaupankäynti tänään? Verkkokaupan markkinointia tulisi ajatella uudella, avoimemmalla tavalla, ja soveltaa kuluttajatuntemusta nouseviin digitaalisiin mahdollisuuksiin.

Harvard Business Review toteaa perinteisen sähköisen kaupankäynnin ajattelumallin olevan vanhentunut. Perinteisen kivijalkamyymälän ja sähköisen kaupankäynnin erot ovat olleet selkeät: joko myyt tuotteita verkossa tai myyt tuotteita myymälässä. Liiketoiminnan taustaprosesseista riisuttuna sähköinen kaupankäynti on kuitenkin vain tapa lähestyä asiakasta. Jos yrität saada myyntiä verkon kautta, olet mukana sähköisessä kaupankäynnissä. Verkkokaupan monimuotoisuus sekä kehittyvät palvelumuodot tekevät perinteisestä sähköisen kaupankäynnin mallista vanhentuneen. Mistä verkkokaupoilla tänään kilpaillaan?

Sähköisen kaupankäynnin malli on tänä päivänä huomattavasti viime vuosia kirjavampi kauppiaiden viedessä yhä enemmän tuotteita ja palveluja verkkoon. Verkossa voit tänä päivänä tilata elintarvikkeita ovellesi, vuokrata pakettiautoja kuljettajan kanssa, vuokrata elokuvia verkon yli televisioosi, lunastaa haluamasi tuotteen myymälään noudettavaksi jne. Kuluttajan tavoittaminen ostohetkellä ei ole nykyään kilpailua pelkästä valikoimasta, vaan myös kuluttajalle mielekkäistä tavoista yhdistää kaupankäyntiin oikeanlaisia digitaalisia palveluja sekä toimitustapoja.

Kuinka sitten voidaan saavuttaa kilpailuetua sähköisen kaupankäynnin markkinoilla? Kivijalkamyymälöissä ostoprosesseja pyritään perinteisesti ohjaamaan esim. kampanjoinnilla, tuotebundlauksella ja laskelmoidulla tuotesijoittelulla. Sähköisessä kaupankäynnissä on valmiudet seurata kuluttajan jokaista ostotapahtumaa, hänen käyttäytymistään ja jopa tunteita. Nämä valmiudet tuovat erinomaiset mahdollisuudet tavoittaa kuluttajan ostoskori sekä päästä hänen toistuvaan ostosykliin.

Verkkokaupan markkinointia tulisi ajatella uudella, avoimemmalla tavalla, ja soveltaa kuluttajatuntemusta nouseviin digitaalisiin mahdollisuuksiin. Tämä vaatii osin digitaalisuuden yhdistämistä syvälle omaan liiketoimintaan.

Parhaiten menestyvät ne kaupat, jotka tarttuvat tilaisuuteen ja käyttävät hyväksi saatavilla olevia palveluja.

Lue alkuperäinen, englanninkielinen artikkeli

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

10 yleisintä harhaluuloa markkinoinnin automaatiosta

Aika on vihdoin kypsä markkinoinnin automaatiolle. Ennen kuin ryhdymme toimeen, karistetaan muutama markkinoinnin automaatioon yleisesti liitetty harhaluulo.

Lue lisää

5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa

Miksi markkinoinnin automaatiota kannattaa hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa? Kokosimme viisi hyvää syytä ja käytännön vinkkejä.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää