Kirjoitus

Mitä jos ostosten tekeminen olisi yhtä vaikeaa ruokakaupassa kuin verkossa?

Ota yhteyttä
Mitä jos ostosten tekeminen olisi yhtä vaikeaa ruokakaupassa kuin verkossa? Online-ostoympäristössä pätevät periaatteessa aivan samat lainalaisuudet kuin kivijalkamyymälässä: tuotteet tulee olla ostajan kannalta loogisesti sijoiteltu, niiden tulee löytyä helposti ja ostosten maksamisen tapahtua ostajan haluamalla tavalla.

Erittäin tärkeä osa onnistunutta verkko-ostoskokemusta on itse ostamisen helppous. Online-ostoympäristössä pätevät periaatteessa aivan samat lainalaisuudet kuin kivijalkamyymälässä: tuotteet tulee olla ostajan kannalta loogisesti sijoiteltu, niiden tulee löytyä helposti ja ostosten maksamisen tapahtua ostajan haluamalla tavalla. Yleisiä verkkokaupassa esiintyviä ostoesteitä ovat esimerkiksi:

  • Verkkokauppa ei ole visuaalisesti miellyttävä tai tuotteet ja tarjoukset ovat huonosti näkyvillä.
  • Tuotteet on vaikea löytää: niiden kategoriajako on ostajalle vieras tai tuotteet eivät löydy niillä hakusanoilla, joita ostaja käyttää.
  • Verkkokaupan toiminnallisuudet eivät ole teknisesti hyvällä tasolla: sivut latautuvat hitaasti tai verkkokauppa "bugittaa". Ostoprosessi ei suju jouhevasti.
  • Tuotteiden kuvat ja kuvaukset ovat kehnolla tasolla tai hinnoittelu liian monimutkaista. Ostaja ei löydä kaikkea tarvitsemaansa tietoa.
  • Tuki on huonosti saatavilla: jos ostajalle tulee kysyttävää, verkkokauppa ei tarjoa Online Chattia tai muuta helppoa ja nopeaa tapaa löytää vastausta. Jos ostaja on epävarma, ostos jää helposti kokonaan tekemättä.
  • Ostaja kokee liikaa häiriöitä. Jatkuva muiden tuotteiden tyrkyttäminen, pop-upit tai lisätarjoukset voivat aiheuttaa vastareaktion. Lisämyynnin tulisi tapahtua tyylillä ja sopivassa vaiheessa ostoprosessia.
  • Checkout eli varsinaisen ostoksen loppuun suorittaminen on tehty liian vaikeaksi: ostaja joutuu käymään läpi liian monta vaihetta ennen varsinaista ostoa tai halutut maksutavat eivät ole saatavilla.

Valitettavasti yhä nykyäänkin useat verkkokaupat on rakennettu liian teknisestä näkökulmasta eikä käyttäjäkokemukseen ole kiinnitetty tarpeeksi huomiota. Verkkokaupan käytön tulisi aina olla helppoa sekä verkkokaupan ylläpidosta vastaavalle henkilölle että loppuasiakkaalle. ViidakkoStore-alusta on kehitetty alusta alkaen myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta. Ostoprosessin helpottamiseksi alustaamme on kehitetty muunmuassa niinsanottu One page checkout System, jonka avulla ostoprosessi suoritetaan yhdellä ainoalla sivulla ilman välivaiheita tai sivulta toiselle siirtymistä. Asiantuntijoidemme kanssa yhteistyössä mietittynä verkkokauppaan saadaan kaikki sille tärkeimmät toiminnallisuudet ja integraatiot sekä maksutavat ja haluttu ulkoasu - ostajaa unohtamatta.

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme

Alkavan vuoden ratoksi päätimme jakaa Googlen aihetta mainiosti valaisevat videot. Videoissa leikitellään ajatuksella: mitä jos ostoksiaan ruokakaupassa tekevä kohtaisi oikeassa elämässä samanlaisia haasteita kuin verkkoympäristössä usein kohdataan?

Video 1: Millaiset asiat häiritsevät ostopäätöksen tekoa?

Video 2: Kuinka vaikeaa oikean tuotteen löytäminen voi olla?

Video 3: Kuinka helppo varsinainen ostotapahtuma on?

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

10 yleisintä harhaluuloa markkinoinnin automaatiosta

Aika on vihdoin kypsä markkinoinnin automaatiolle. Ennen kuin ryhdymme toimeen, karistetaan muutama markkinoinnin automaatioon yleisesti liitetty harhaluulo.

Lue lisää

5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa

Miksi markkinoinnin automaatiota kannattaa hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa? Kokosimme viisi hyvää syytä ja käytännön vinkkejä.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää