Kirjoitus

Miksi toteuttaa sivusto responsiivisena?

Ota yhteyttä 2
Miksi toteuttaa sivusto responsiivisena? Responsiivisen sivuston toteuttaminen vaatii tekniseltä kumppanilta enemmän kuin keskimääräinen sivustoprojekti. Tekniikan kehittäminen edellyttää asiantuntevan tiimin sekä perusteellisen testaustyön.

Mobiililaitteiden käytön yleistymisen myötä myös sivustojen taustalla oleva tekniikka on muuttunut. Jos sivuston halutaan palvelevan mobiilikäyttäjiä, voidaan käytännössä valita kahden vaihtoehdon välillä. Varsinaisen sivuston kylkeen voidaan toteuttaa erillinen mobiiliversio, johon mobiililaite-selaajat ohjautuvat automaattisesti. Toinen vaihtoehto on toteuttaa varsinainen verkkopalvelu responsiivisena, jolloin sisältö skaalautuu automaattisesti optimoituun näkymään eri päätelaitteilla.

Esimerkkejä Viidakon toteuttamista responsiivisista sivustoista:

Miksi responsiivinen toteutus kannattaa?

Responsiivinen toteutus varmistaa sivuston ulkoasun toimivuuden päätelaitteesta riippumatta. Erillisellä mobiiliversiolla voidaan toki palvella varmuudella yleisimpiä laitekokoja käyttävät selaajat. Joidenkin laskelmien mukaan tällä hetkellä markkinoilla on kuitenkin noin 230 eri kokoista näyttöä, eikä kaikille näille voida suunnitella omaa erillistä näkymäänsä. Tämän laskelman valossa responsiivinen toteutus on jo hyvinkin perusteltua, sillä automaattinen skaalaus varmistaa sivuston optimaalisen ulkoasun laitteen koosta huolimatta. Huonosti toteutettujen mobiilisaittien ja näkymien selaaminen on yksinkertaisesti raivostuttavaa – tähän on varmasti jokainen meistä törmännyt.

Joidenkin esimerkkien valossa vaikuttaa myös siltä, että mobiililla ostetaan enemmän. Jos tämä pitää paikkansa, on varmasti jokaisen verkkokauppiaan intresseissä toteuttaa palvelu responsiviisena. Ehkä paras perustelu responsiiviseen toteutukseen on kuitenkin se, että toteutus palvelee kaikkia osapuolia tuoden näin mielenrauhaa kullekin projektin osapuolelle. Yrityksen edustajat voivat varmistua siitä, että laitteesta riippumatta brändi-ilme säilyy ja sivusto näyttää hyvältä. Suunnittelija taas voi tehdä alusta alkaen ulkoasut responsiiviseen näkymään ja varmistua siitä, että tekniikka toimii taustalla. Myös tekniikan toimittajan kannalta on hyvä asia, että asiakas saa käyttöönsä modernin sivuston, joka todella vastaa tämän päivän tarpeita. Loppukädessä hyötyy myös tyytyväisempi selaaja.

Ei pelkkää hyvää

Responsiiviset toteutukset ovat saaneet viime aikoina paljon huomiota blogikirjoituksissa ympäri maailmaa. Niitä on myös kritisoitu, mutta lähes poikkeuksetta tekniikan kritisointi kohdistuu seuraaviin asioihin:

  • Responsiivisen tekniikan kehittäminen vaatii paljon aikaa, työtä ja asiantuntevan tiimin
  • Tekniikan testaaminen on vaivalloista

Näiden seikkojen vuoksi responsiivisen sivuston toteuttaminen vaatii tekniseltä kumppanilta enemmän kuin mihin keskimääräisissä saittiprojekteissa on totuttu. Me Viidakolla olemme tehneet tämän taustatyön valmiiksi, näin ollen luova kumppani voi keskittyä suunnittelemaan parhaan mahdollisen responsiivisen ulkoasun ja luottaa siihen, että tekniikka pelaa taustalla. Ota yhteyttä Viidakon asiantuntijatiimiin kysyäksesi lisää! Viidakko Marketing Cloud -tuoteperheen avulla voidaan toteuttaa responsiviisen sivuston ohella myös responsiiviset uutiskirjepohjat tai responsiivinen verkkokauppa.

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Kommentit (2)

25.09.2013

Kantolan sivut ei toimi

Kantolan sivut eivät ainakaan IE:llä toimi kunnolla.

- Petteri Saari

26.09.2013

IE-ongelmaa ei pysty kokonaan poistamaan

Vanhaa IE:tä käyttämällä moni saitti jää toimimatta, onneksi niitä käytetään enää todella vähän -- http://www.w3schools.com/browsers/browsers_explorer.asp

- Koodiviidakko

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

10 yleisintä harhaluuloa markkinoinnin automaatiosta

Aika on vihdoin kypsä markkinoinnin automaatiolle. Ennen kuin ryhdymme toimeen, karistetaan muutama markkinoinnin automaatioon yleisesti liitetty harhaluulo.

Lue lisää

5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa

Miksi markkinoinnin automaatiota kannattaa hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa? Kokosimme viisi hyvää syytä ja käytännön vinkkejä.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää