Kirjoitus

Content is everything! Sisältömarkkinointi, mitä se on?

Ota yhteyttä 11.12.2012
Katso kuva Content is everything! Sisältömarkkinointi, mitä se on? Tutkimuksen mukaan kolme yleisintä taktiikkaa ovat sosiaalinen media, www-sivujen artikkelit ja sähköiset uutiskirjeet
Content is everything! Sisältömarkkinointi, mitä se on? Selkeästi perinteisen markkinoinnin ongelmana on se, että kohdeyleisöä ei puhutella vaan sen sijaan ammutaan tarjouksilla ja tuote-esittelyillä. Sisältömarkkinoinnin ideana on erottua muusta massasta puhuttelevan sisällön avulla.

Sisältömarkkinoinnilla tarkoitetaan markkinointia, joka perustuu hyödyllisen ja mielenkiintoisen sisällön tai tiedon tarjoamiseen kohdeyleisölle. Onnistuneen sisältömarkkinoinnin takana on siis onnistunut sisältö, ei niinkään tuotteen tai palvelun mainostaminen. Sisällön ei siis pidä olla myyvä vaan enemmänkin vastata kohdeyleisön haasteisiin ja tavoitteisiin kouluttaen, opastaen ja inspiroiden heitä.

Miksi sitten sisältömarkkinointia tulisi tehdä? Vastaus: Yksinkertaisesti erottumisen vuoksi. Valtaosa markkinoinnista on tällä hetkellä ns. perinteistä tuote- ja palvelumarkkinointia, jossa keskitytään esimerkiksi tuotteen ominaisuuksien esittelyyn tai palvelun promoamiseen. Tällaista mainontaa tulee nykyään joka kanavasta, oli kyse sitten webistä, tv:stä tai printtimedioista. Usein kuluttajat jättävät huomioimatta tällaisen mainonnan tai blokkaavat webbimainokset jollain työkalulla. Selkeästi perinteisen markkinoinnin ongelmana on se, että kohdeyleisöä ei puhutella vaan sen sijaan ammutaan tarjouksilla ja tuote-esittelyillä. Sisältömarkkinoinnin ideana on erottua muusta massasta puhuttelevan sisällön avulla.

Useampia sisältömarkkinointitaktiikoita hyödyntämällä parempiin tuloksiin

Tehokkaaseen sisältömarkkinointiin tarvitaan useita markkinointitaktiikoita. Sisältöä tulisi jakaa eri muodoissa eri kanavien kautta, jotta kohdeyleisöä päästään palvelemaan tehokkaimmin. Amerikkalaistutkimuksen (CMI/Marketing Profs) mukaan B2B-markkinoijista suuri osa käyttää noin 10-20 erilaista markkinointitaktiikkaa. Tutkimuksen mukaan kolme yleisintä taktiikkaa ovat sosiaalinen media, www-sivujen artikkelit ja sähköiset uutiskirjeet (kts. kuva).

Ohjenuoria sisältömarkkinointiin:

  1. Oikea sisältö oikealle yleisölle. Kohdenna tarkkaan ja mittaa mikä aihe kiinnostaa lukijoita. Muodosta kohderyhmiä ja räätälöi niille sopivaa sisältöä.
  2. Oikea sisältö oikeassa muodossa. Käytä erilaisia sisältömarkkinointitaktiikoita. Mieti mitä sisältöä julkaiset ja missä muodossa sisältö on tehokkaimmillaan. Esimerkiksi teksti vs. videot.
  3. Oikea sisältö oikeassa kanavassa. Määrittele missä kanavissa sisältöäsi julkaistaan. Mieti myös minkälainen sisältö on julkaisukanavaan sopivaa. Kannusta sisällön jakamiseen, jotta huippuun hiottu sisältösi tavoittaa mahdollisimman suuren joukon.

Näiden vinkkien ohella voit käydä myös haukkaamassa palan Koodiviidakon sisältömarkkinointia ja ladata suositun sähköpostimarkkinoinnin oppaan. Opastamme on ladattu jo yli 6000 kertaa, voit lukea sen perinteiseen tyyliin pdf:nä tai hakea oppaan suoraan iPadillesi iBookstoresta.

Siirry lataamaan opas

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Tutkimus: Kuinka linkkien sijainti vaikuttaa uutiskirjeen CTR:ään?

Voidaanko analytiikalla saada tietoa siitä, mihin lukijan huomio ohjautuu sähköpostimarkkinoinnissa? Mihin CTA tai Lue lisää -linkki tulisi sijoittaa ja kuinka se vaikuttaa uutiskirjeiden klikkimääriin eli CTR:ään? Näitä asioita miettivät apulaisprofessori Ashish Kumar Aalto-ylipiston kauppakorkeakoulusta ja markkinoinnin professori Jari Salo Oulun yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Lue lisää

Ostoprosessi murroksessa - saatatko asiakkaasi perille ostajan polulla?

Helmikuussa avasimme blogissamme käsitettä omnichannel-markkinointi, jonka yksi tärkeimmistä osa-alueista on asiakkaan digitaalisen matkan kartoittaminen ja markkinointikanavien roolien määrittäminen. Tässä kuussa katsomme, miltä digitaalinen ostoprosessi näyttää.

Lue lisää

(Lähes) kaikki tapahtumaviestinnästä

Yhä useampi viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen on viime vuosina huomannut tapahtumien järjestämisen olevan jatkuvasti suurempi osa toimenkuvaansa. Ajat, jolloin ovella selattiin excel-listoja ovat ohi, ja tapahtumajärjestäjällä on käytössään alati kasvava työkaluvalikoima. Moni perusasia on kuitenkin myös pysynyt ennallaan. Miltä tapahtumaviestintä näyttää vuonna 2016? Katsotaanpa.

Lue lisää

Mikä ihmeen omnichannel?

Viimeisen vuoden aikana on markkinointimessujen käytävillä saattanut kävijän korviin kantautua termi omnichannel-markkinointi. Puhutaan saumattomista asiakaskokemuksista eri kanavissa ja uudenlaisesta tavasta ajatella markkinointia. Mikä on muuttunut vai onko mikään?

Lue lisää

Vuoden 2016 must-have markkinointiteknologiat

Vuosi sitten Harvard Business Review listasi seitsemän markkinoinnin teknologiaa, joita jokaisen yrityksen tulisi käyttää. Katsoimme, miltä tilanne näyttää vuosi myöhemmin – ja lisäsimme yhden oman.

Lue lisää