Kirjoitus

Case SOL: Responsiivinen sivustouudistus

Ota yhteyttä
Katso kuva Case SOL: Responsiivinen sivustouudistus Responsiivinen toteutus tarkoittaa yhtä sivustotekniikkaa ja ulkoasua, joka skaalautuu automaattisesti optimoituun näkymään eri päätelaitteilla. Käytännössä responsiivinen toteutus vaatii siis sivuston ulkoasun uudelleen suunnittelua ja uutta toteutustekniikkaa sivuston taustalle.

Verkkopalveluiden ja markkinointikanavien mobiiliystävällisyys on ollut yksi viime vuoden kuumimmista puheenaiheista digimarkkinoinnin kentällä. Perustellusti voidaan väittää, että verkkopalveluiden mobiilikehitys on laahannut jäljessä käyttäjien muuttuviin tottumuksiin nähden. Erityisesti sivustopuolella on kuitenkin jo nähtävissä selkeä muutos parempaan, sillä palveluiden mobiiliin selailukokemukseen kiinnitetään nyt selvästi enemmän huomiota.

Kärjistettynä mobiiliystävällinen sivusto voidaan toteuttaa kahdella tapaa:

  1. Olemassa oleva sivusto säilytetään, ja sen rinnalle toteutetaan erillinen mobiiliversio tai -versiot. Selaaja ei välttämättä huomaa eroa, sillä vain joissain tapauksissa mobiilikäyttäjältä kysytään erikseen: "Haluatko siirtyä mobiiliversioon?". Valitettavan usein sivuston mobiiliversio tarkoittaa käytännössä varsinaista verkkopalvelua selvästi riisutumpaa versiota, josta selaaja ei välttämättä löydä etsimäänsä. Haasteena toteutustavassa on myös erilaisten ja erikokoisten mobiilipäätteiden suuri kirjo, joiden myötä mobiiliversion optimointi on haasteellista.
  2. Varsinainen verkkopalvelu toteutetaan responsiivisena. Responsiivinen toteutus tarkoittaa yhtä sivustotekniikkaa ja ulkoasua, joka skaalautuu automaattisesti optimoituun näkymään eri päätelaitteilla. Käytännössä responsiivinen toteutus vaatii siis sivuston ulkoasun uudelleen suunnittelua ja uutta toteutustekniikkaa sivuston taustalle.

Case SOL: Responsiivinen sivustouudistus

SOL on kansainvälinen palvelualan perheyritys, joka tuottaa monipuolisia siivous-, toimitila-, kiinteistönhoito- ja turvallisuuspalveluita. SOL Palvelut Oy toteutti responsiivisen sivustouudistuksen rinta rinnan laajemman organisaatio- ja brändiuudistuksen kanssa.

Uudistuksen tavoitteena oli luoda sivusto, joka kuvaa uutta Monipalvelu-organisaatiota ja tukee brändiä. Rakenteessa ja toiminnassa oli tärkeää, että sivustolle saapuva vierailija kiinnostuisi myös muista organisaation tarjomaista palveluista. Toteutuksessa huomiota kiinnitettiin myös SOL Palveluiden useisiin eri kohderyhmiin: kuluttajiin, B2B-asiakkaisiin sekä työntekijöihin, joita kaikkia haluttiin palvella uudella sivustolla parhaalla mahdollisella tavalla. Uuden sivuston konsepti- ja graafisesta suunnittelusta sekä sisällöntuotannosta vastasi viestintätoimisto Miltton.

Julkaisujärjestelmän valinnassa tärkeimmät kriteerit olivat alustan helppo käytettävyys ja sisällön päivittäminen sekä alustan soveltuvuus kansainvälisille tytäryhtiöille. Myös sisältömarkkinoinnin keinot nähtiin tärkeänä ominaisuutena, sillä alustalla haluttiin hyödyntää niin kuva- ja videoupotuksia, bloggausta kuin SoMe-jakoja. Myös helppo hakukoneoptimointi sekä asiakkaille tarjolla oleva tekninen tuki olivat olennaisia alustan valintaan vaikuttavia kriteereitä.

Uudistuksen alustaksi valikoitui Koodiviidakko Oy:n Sivuviidakko-julkaisujärjestelmä, jonka tekniikka mahdollisti myös mobiilikäyttäjien huomioimisen responsiivisella toteutustekniikalla. Yhteistyö Koodiviidakon kanssa koettiin joustavaksi ja ketteräksi. 

Projektin lopputuloksena saimme näyttävät ja brändiä tukevat sivut, joiden käytettävyys on saanut erityistä kiitosta. Sisältöä ja päivityksiä on helppoa jakaa eri SoMe-alustoihin ja linkittää asiakasviesteihin. Uuden sivuston kanssa on mukava tehdä työtä Taija Paavola Viestintä- ja markkinointipäällikkö, SOL Palvelut Oy

Katso toteutus

Kiinnostuitko sivuston responsiivisesta toteutuksesta? Pyydä meiltä ilmainen demo Sivuviidakosta tai tutustu alustaan tarkemmin.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

10 yleisintä harhaluuloa markkinoinnin automaatiosta

Aika on vihdoin kypsä markkinoinnin automaatiolle. Ennen kuin ryhdymme toimeen, karistetaan muutama markkinoinnin automaatioon yleisesti liitetty harhaluulo.

Lue lisää

5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa

Miksi markkinoinnin automaatiota kannattaa hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa? Kokosimme viisi hyvää syytä ja käytännön vinkkejä.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää