Kirjoitus

Case: hakukonenäkyvyyden merkitys verkkokaupassa

Ota yhteyttä
Katso kuva Case: hakukonenäkyvyyden merkitys verkkokaupassa Vaikka hakukoneet ovat robotteja, ne painivat sivujen löytämisen kanssa aivan samojen ongelmien kanssa kuin ihmiset. Mitä paremmin sivu on sisäisesti löydettävissä, sitä paremmin se yleensä menestyy myös ulkoisissa hakutuloksissa.
Katso kuva Case: hakukonenäkyvyyden merkitys verkkokaupassa Megalonin linkkinäkyvyys on parantunut huomattavasti systemaattisen työn tuloksena. Ulkoisia linkityksiä on hankittu etusivun ohella myös spesifeille tuotesivuille, ja sosiaalisen median napit on nostettu näkyvästi esiin verkkokaupassa.

Hakukonenäkyvyydellä on todella suuri merkitys sekä verkkokauppojen että verkkosivustojen kävijämääriin. Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että myös B2B-puolen ostoprosessi on usein jo hyvin pitkällä ennen kuin ensimmäinen varsinainen kontakti palveluntarjoajaan toteutuu. Tätä ennen taustatyötä ja tutustumista aiheeseen tehdään hakukoneiden avulla, joista etsitään tietoa ja markkinoilla olevia palveluntarjoajia.

Hakukonenäkyvyyden parantamisessa voidaan tehdä paljon erilaisia toimenpiteitä, joista osa menee syvemmälle tekniikkaan. Omalla harrastuneisuudella ja perustietämyksellä voi saada jo aikaan hyviä tuloksia, mutta etenkin kilpailluilla verkkokaupan aloilla on suositeltavaa turvautua myös asiantuntijoiden apuun. Meillä Viidakolla verkkokaupan kehittämistoimet kytketään verkkokaupan elinkaareen, jossa julkaistun kaupan hakukonenäkyvyyttä kehitetään kaupan toiminnan kehittymisen mukana. Kerromme seuraavassa casessa ViidakkoStore-alustalle toteutetun Megalon Sport -verkkokaupan hakukoneoptimointiprojektista.

Case Megalon: liikkelle lähtö

Megalon Sport on vuonna 2011 perustettu urheiluvälineiden verkkokauppa. Verkkonäkyvyys on Megalonille erityisen tärkeää, sillä liiketoimintaan ei kuulu kivijalkamyymäläverkostoa. Hakukonenäkyvyyden on huomattu olevan sekä tehokas että verrattain edullinen tapa saada näkyvyyttä online-ympäristössä. Yhä useammin hakukoneet ovat ensimmäinen paikka, joista tuotteita etsitään – jopa ennen kivijalkamyymälään menoa. 

Hakukonenoptimointiprojekteissa lähdetään usein liikkeelle itse verkkokaupan sisällöstä ja sen sivuista. Näin tehtiin myös Megalonin tapauksessa, jossa otettiin ulos lista kaikista verkkokaupan sivuista ja lajiteltiin nämä sivut sivutyypin mukaan. Valtavaa määrää sivuja seulottiin edelleen säännöllisesti esiintyvien virheiden avulla ja analysoimalla tarvittavia muutoksia. Aihe vaatii erityistä paneutumista siitäkin syystä, ettei kerran tehty analyysi ja sitä seuraavat muutokset ole riittävä tapa toteuttaa optimointia. Sen sijaan uudet raportit otetaan ulos viikoittain, mikä helpottaa optimoitavien kohtien löytämistä ja tekee koko prosessista tehokkaamman ja nopeamman.

Sisäisten ja ulkoisten linkkien optimointi

Megalonin tapauksessa erityisen tärkeäksi perusoptimoinnin kohteeksi nousi sisäisten linkkien optimointi. Megalon on siinä mielessä tyypillinen verkkokauppa, että tuotteita ja kategorioita on paljon, mikä tekee navigoinnista aika ajoin haasteellista. Vaikka hakukoneet ovat robotteja, ne painivat sivujen löytämisen kanssa aivan samojen ongelmien kanssa kuin ihmiset. Mitä paremmin sivu on sisäisesti löydettävissä, sitä paremmin se yleensä menestyy myös ulkoisissa hakutuloksissa. Megalonin tapauksessa sivuston navigoinnin selkeyttäminen vaikutti positiivisesti myös sivuston konversioon eli siihen, kuinka moni verkkokaupan kävijöistä tekee ostoksen kaupasta.

Hakukonenäkyvyyden kannalta tärkeää on myös verkkokaupan linkkinäkyvyys, jota voidaan analysoida toteuttamalla linkkianalyysi oman kaupan sekä kilpailijoiden suhteen. Megalonilla analysoinnin kohteena olivat sivustolle osoittavat ulkoiset linkit, joista osa ei kerryttänyt hakukonenäkyvyyttä ollenkaan ja osaa pystyttiin optimoimaan esimerkiksi pyytämällä uudelleenlinkitystä. Yleensä ottaen linkkinäkyvyyden rakentamisessa on hyvä huomioida, että kyseessä on pitkä ja jatkuva prosessi. Lyhyen aikavälin tuloksiin ei siten kannata pyrkiä esimerkiksi linkkifarmeja haalimalla.

Vuodesta 2013 myös sosiaalisen median jaot ovat vaikuttaneet hakukonenäkyvyyteen, joten tuotteiden jakamiseen ja jakojen toimivuuteen on hyvä kiinnittää huomiota verkkokaupassa. Megalonin tapauksessa tuotesivujen jakamista päädyttiin helpottamaan olennaisesti tehdyn analyysin pohjalta. 

Entäpä tulokset?

Systemaattisen työn tuloksena Megalon on vuoden aikana noin kolminkertaistanut hakukoneiden kautta tulleiden kävijöiden määrän ja tuotot. Case on loistava esimerkki siitä, miten tiettyihin asioihin paneutumalla ja pitkäjänteisellä työllä saavutetaan hyviä tuloksia.

Hakukoneoptimointiin onkin hyvä panostaa siten, että hakukonenäkyvyyden kehittymistä seurataan esimerkiksi viikoittaisten raporttien avulla. Näin pysytään jatkuvasti ajan hermolla siitä, mitkä ovat tuottavimmat hakusanat, miten eri hakulausekkeilla sijoitutaan kilpailijoihin nähden sekä toisaalta nähdään, missä on vielä käyttämätöntä potentiaalia.

Oletko kiinnostunut kehittämään verkkokauppaasi? Ota yhteyttä sähköisen kaupankäynnin asiantuntijoihimme!

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

10 yleisintä harhaluuloa markkinoinnin automaatiosta

Aika on vihdoin kypsä markkinoinnin automaatiolle. Ennen kuin ryhdymme toimeen, karistetaan muutama markkinoinnin automaatioon yleisesti liitetty harhaluulo.

Lue lisää

5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa

Miksi markkinoinnin automaatiota kannattaa hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa? Kokosimme viisi hyvää syytä ja käytännön vinkkejä.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää