Kirjoitus

Arvonlisäverokannat nousevat ensi vuoden alusta

Ota yhteyttä
Arvonlisäverokannat nousevat ensi vuoden alusta Käytännössä verkkokauppiaalla on kaksi vaihtoehtoa reagoida korotukseen: siirtää se suoraan hintoihin tai toisaalta tinkiä verkkokaupan katteesta.

Hallitus sopi kehysriihessään keväällä, että arvonlisäverokantoja nostetaan prosenttiyksiköllä 1.1.2013 alkaen. Yleinen arvonlisäverokanta nousee 23 prosentista 24 prosenttiin, alennettu 13 prosentin verokanta nousee 14 prosenttiin sekä alennettu 9 prosentin verokanta nousee 10 prosenttiin.

Arvonlisävero on käytetyin yleinen kulutusvero maailmassa. Se on voimassa yli 140 maassa, joiden joukossa ovat lähes kaikki OECD-maat ja myös tärkeimmät OECD:n ulkopuoliset maat, kuten Kiina, Intia, Venäjä ja Brasilia. OECD-maista Yhdysvallat on ainoa maa, jossa ei ole käytössä arvonlisäveroa. Suomessa arvonlisäverotus tuli voimaan 1.6.1994.

Viime aikoina eri maiden arvonlisäverokannat ovat muuttuneet kansainvälisen talouskriisin vuoksi poikkeuksellisen paljon. Osa maista on paikannut julkisen talouden alijäämää korottamalla arvonlisäverotusta, kun taas osa maista on elvyttänyt talouttaan alentamalla väliaikaisesti arvonlisäverokantojaan.

Muutokset arvonlisäverokannoissa vaikuttavat luonnollisesti Suomessa myös verkkokauppiaan arkeen. Käytännössä verkkokauppiaalla on kaksi vaihtoehtoa reagoida korotukseen: siirtää se suoraan hintoihin tai toisaalta tinkiä verkkokaupan katteesta. Kumpikaan vaihtoehto ei varmastikaan houkuttele kilpailutilanteessa, jossa ulkomaiset verkkokaupat leikkivät samalla hiekkalaatikolla.

Verkkokaupan käytännön toiminnan kannalta korotus ei aiheuta muutoksia – kehittyneimmissä verkkokauppa-alustoissa verokannan muutokset astuvat voimaan automaattisesti. Näin on esimerkiksi ViidakkoStorelle rakennetuissa kaupoissa, joissa alusta itse hoitaa tarvittavat verokannan muutokset järjestelmään. Kauppiaan ei näin ollen tarvitse itse huolehtia verokannan noususta, vaan kauppa jatkaa toimintaansa normaaliin tapaan uuden verokannan päivittyessä alustaan itsestään.

Tutustu ViidakkoStoreen

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

10 yleisintä harhaluuloa markkinoinnin automaatiosta

Aika on vihdoin kypsä markkinoinnin automaatiolle. Ennen kuin ryhdymme toimeen, karistetaan muutama markkinoinnin automaatioon yleisesti liitetty harhaluulo.

Lue lisää

5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa

Miksi markkinoinnin automaatiota kannattaa hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa? Kokosimme viisi hyvää syytä ja käytännön vinkkejä.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää