Kirjoitus

Analytiikka mediaseurannassa

Ota yhteyttä
Analytiikka mediaseurannassa Onnistuneen mediaseurannan kautta organisaatiot voivat luottaa siihen, että heillä on aina tuoreimmat tiedot käytössään.

Useimmiten mediaseurannan tavoitteena on ajankohtaisten aiheiden seuraaminen journalistisessa ja sosiaalisessa mediassa, jotta seurantaa hyödyntävä organisaatio pysyy ajan tasalla toimialansa muutoksista. Onnistuneen mediaseurannan kautta organisaatiot voivat luottaa siihen, että heillä on aina tuoreimmat tiedot käytössään ja he voivat suunnitella viestintä- ja markkinointitoimensa tämän tiedon perusteella.

Yleisin tapa toteuttaa mediaseurantaa on seurata tietyn aihepiirin uutisia ja sosiaalisen median julkaisuja avainsanojen avulla. Mediaseurantatyökalut keräävät datan organisaatioiden käyttäjätileille ja, mikäli näin halutaan, lähettävät tiedon sähköpostiraportteina tai koostavat sen syötteenä esimerkiksi organisaation verkkosivulle tai intranettiin. 

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista ja välittää tämän tiedon eteenpäin sitä tarvitseville henkilöille.

Kerätty tieto hyötykäyttöön

Yksinkertaisimmassa muodossaan mediaseurantapalvelu tekee juuri tätä: kerää olennaisen tiedon ja säilyttää sen, jotta datan pariin voi palata aina tarvittaessa. Hyvin toimiva mediaseurantapalvelu auttaa organisaatioita säästämään aikaa ja resursseja sekä antaa mielenrauhan käyttäjille, kun he voivat luottaa siihen, että palvelu kerää heille kaiken olennaisen tiedon käyttöönsä.

Samaan aikaan on kuitenkin myös olennaista, että kerättyä tietoa hyödynnetään tehokkaasti. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Täällä Koodiviidakolla olemme huomanneet, että tarve rikastetulle tiedolle kasvaa jatkuvasti. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Mediaseurannan analytiikka

Mediaseurantapalvelun analyysityökalut voidaan karkeasti jakaa kahteen osaan: määrällinen analyysi ja laadullinen analyysi.

Määrällisen analyysin työkalut kertovat:

Tietyn aikavälin kaikki osumat

  • Mistä osumat tulivat tietyllä aikavälillä
  • Mitkä osumat aiheuttivat erityisiä piikkejä näkyvyydessä

Journalistiset mediat, joista saatiin eniten osumia

  • Mitkä mediat kirjoittavat eniten organisaatiostasi, toimia-alastasi tai kilpailijoistasi

Sosiaalisen median kanavat, joista saatiin eniten osumia

  • Missä sosiaalisen median kanavissa puhutaan eniten organisaatiostanne ja kilpailijoistanne
  • Missä sosiaalisen median kanavissa organisaationne kannattaa eniten vaikuttaa

Sosiaalisen median mielipidevaikuttajat

  • Ketkä henkilöt tai organisaatiot ovat kaikista vaikutusvaltaisimpia sosiaalisessa mediassa

Laadullisen analyysin työkalut kertovat:

Osumien äänensävy

  • Mikä on uutisten äänensävy: puhutaanko teistä positiiviseen, negatiiviseen vai neutraaliin sävyyn?

Hakusanat

  • Tietyille hakusanoille voidaan tehdä erillisiä analyysejä, jotta saavutettua näkyvyyttä voidaan ymmärtää paremmin

Aihealueet ja kategoriat

ViidakkoMonitor on markkinoiden edistyksellisin mediaseurantapalvelu. ViidakkoMonitorin avulla voit seurata medioita kokonaisvaltaisesti sekä hakusanojen että myös semanttisen seurannan avulla. Tarjoamme asiakkaillemme myös analytiikkatyökaluja, joiden avulla tietoa pystyy käsittelemään helposti ja vaivattomasti.

 /media/henkilokuvat/pr-cloud/lauri-sainio2.jpg

Lauri Sainio
Avainasiakkuuspäällikkö

Lauri (@lsainio) työskentelee Koodiviidakolla PR Cloudin mediaseuranta- ja tiedotejakelupalveluiden myynnin ja koulutuksen parissa. Lauri haluaa auttaa ja tukea viestinnän ammattilaisia saamaan parhaan hyödyn irti mediaseurannasta ja tiedotejakelusta.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

10 yleisintä harhaluuloa markkinoinnin automaatiosta

Aika on vihdoin kypsä markkinoinnin automaatiolle. Ennen kuin ryhdymme toimeen, karistetaan muutama markkinoinnin automaatioon yleisesti liitetty harhaluulo.

Lue lisää

5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa

Miksi markkinoinnin automaatiota kannattaa hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa? Kokosimme viisi hyvää syytä ja käytännön vinkkejä.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää